Fototips; Manuelle instillinger

I dette innlegget skal jeg forklare de manuelle innstillingene på et speilreflekskamera så godt jeg kan. Jeg bruker Canon 60d, men illustrasjonsbildet i innlegget er av mammas Canon 600d, siden der er i den kameraserien de fleste har. Mange tror at så lenge det finnes auto-modus på et kamera, så er det ikke noe behov for å lære seg de manuelle innstillingene, der tar mange feil. Når du lærer å kontrollere lys, dybdeskarphet og bevegelsen i et bilde blir fotografi et utrolig spennende fagområde. Du kan kontrollere hvordan fotoet skal se ut, og du kan ta mye bedre bilder.

Lukkertid
Lukkerhastigheten er betegnelsen på hvor lenge bildesensoren eksponeres for lys. Det er en slags gardin inni kameraet, som åpner og lukker for lys hver gang du tar et bilde. Lukkerhastigheten forteller hvor lenge den er åpen og slipper inn lys. Da sier det seg selv at jo lenger den er åpen, jo mer lys kommer inn. På kamera står lukkertiden oppført som sekunder. Det er allikevel sjeldent man bruker flere sekunders lang lukker, det vanlige er rundt 1/100. Det betyr et hundredels sekund. Det blir lysere når du bruker lang lukkertid, og når du bruker kort slippes ikke så mye lys inn. Om du bruker kamera uten stativ må du aldri bruke kortere lukkertid enn 1/60, fordi da blir bildet uskarpt. Du beveger alltid litt på hånda.

Blender
Blenderen ligger i objektivet. Så når du kjøper objektiver kan du se hvor stor blenderåpning du kan få. En stor blenderåpning slipper inn mye lys, og en liten blenderåpning slipper inn lite lys. Dette er litt forvirrende, ettersom f1.8 telles som stor blenderåpning, og f22 er en liten blenderåpning. Blenderen påvirker også dybdeskarpheten i bildet (hvor klar/ uklar bakgrunnen er). En stor blenderåpning (eks. f1.8), vil slippe inn masse lys og få en veldig uklar bakgrunn. En liten blenderåpning derimot (eks. f.22), slipper inn lite lys og gjør hele bildet helt klart og synlig.

Iso
ISO er lysfølsomheten til bildesensoren. Et bilde med ISO 100 og blender f/11 vil være mørkere enn et bilde tatt med ISO 400 og samme blender og lukker. Det vil si at ISO styrer hvor lyst bilde er, lav iso er derfor mørkere og en ISO på 500 er lyst. Etter jo høyere ISO du bruker, jo lysere blir bildet. Men du må være obs på at når du bruker høy ISO, kan bildet lett bli kornete og ødelagt. Så det er viktig at du holder ISO så lav som mulig. Når du er ute og det er skyfritt, skal du bruke ISO 100 eller mindre. Om det er overskyet ute holder det med ISO 200.

Siden du skal bruke alt dette sammen må du tenke på noen ting. Bruk så lav ISO som mulig, bestem deg deretter for om du vil ha mye eller lite dybdeskarphet, for å så stille inn lukkertiden. Vil du ha god dybdeskarphet, god bildekvalitet og et skarpt motiv, trenger du mye lys. Du kan tenke deg at lys er noe du aldri vil få nok av.

Kan du manuelle kamera instillinger?

3 kommentarer

Emilie-Therese

11.11.2013 kl.19:29

Jeg og mitt kjære Nikon D3100 kamera er ikke så enig på mine innstillinger :s
Har funnet favoritter og skulle vel kansje vært flinkere til å eksprimentere. men bruker ikke auto i allefall.

Astrid

11.11.2013 kl.22:18

Veldig gode tips! Bruker ALDRI auto-modus selv, men kjenner mange som gjør det... Elsker å eksprimentere med lang og kort lukkertid og stor og liten blenderåpning :)